DİJİTAL OKURYAZARLIK
Dijital okuryazarlık, akıllı cihazları
tümüyle birlikte anlama, analiz etme becerilerine
verilen isimdir. Akıllı telefonlar, tabletler, dizüstü ve masaüstü
bilgisayarlarla birlikte ağ cihazlarının sağladığı üretme ve aynı zamanda
paylaşabilme yetisidir. Dijital okuryazarlık teknolojik cihazların hayatımıza
girmesi ile etkinlik kazanmıştır. Bu cihazların her geçen gün daha teknolojik
bir hal alması gerek duyulan teknik bilginin de gelişimine zemin hazırlamıştır.
Dijital beceriler ise daha
çağdaş terimlerden oluşmaktadır. Dijital okuryazarlık, her birey için
önemlidir. İnternet ve dijital dünyayı sıklıkla kullanan kişilerin okuryazarlık
bilmesinde fayda var. Okuryazarlık, dijital mecrada yaşanılanları doğru okumak
ve yorumlamak için gereklidir. Uzaktan eğitim sürecinde, öğretmenlerin dijital
yetkinlik konusundaki becerilerini geliştireceğini söyleyebiliriz. Gerek
EBA’nın kullanılması gerekse pek çok okulun kullanmış olduğu çevrim içi sınıf
yönetimi uygulamaları öğretmenleri bu bağlamda kendilerini geliştirmeye zorluyor.
Öğretmenler dijital eğitime hazırlanırken
öncelikle öğrenci gruplarıyla kullanabilecekleri içerikleri belirlemeli. İşe,
öğrencilerle metin tabanlı, sesli ya da görüntülü iletişim kuracakları
programlar, sosyal medya araçları, dosya paylaşım programları ve içerik
geliştirme araçlarıyla başlayabilirler. Öğretmenlerin
kullandıkları kaynaklar yaş grubuna göre değişebiliyor. İlkokulda, ortaokulda
ya da lisede görev yapan öğretmenlerin farklı teknolojiler kullandıklarını
gözlemliyoruz. İlkokulda görev yapan sınıf öğretmenleri Class Dojo gibi
öğrencilerin bir araya gelerek paylaşım yaptıkları ve ebeveynlerin mobil
cihazlardan kolaylıkla paylaşımları takip ettikleri çevrim içi ortamlar
kullanabiliyorlar.
Ortaokul ve lise gruplarında Google
Classroom gibi sınıf yönetimi araçları kullanılabiliyor. Öğretmenler bu süreçte
öğrencilerin ilgisini çekecek afiş,
poster gibi tasarımlar yapabilirler ya da çevrim içi yarışmalar düzenleyebilirler.
Wordle, menti gibi araçlar sözcük gruplarını estetik bir biçimde sunmaya, aynı
zamanda değerlendirmeye de olanak sağlıyor. Burada altı çizilmesi gereken
nokta, öğrenci grubunun ve öğretmenin hazırbulunuşluğuna uygun araçlar
belirlenmesidir.
Yorumlar
Yorum Gönder